Amazon steekt tussen 2025 en 2027 meer dan 1,4 miljard euro in de Nederlandse markt. Het is de grootste investering in ons land sinds de lancering in 2020.
De financiële injectie is met name bedoeld om de activiteiten en diensten te verbeteren voor de ruim 4.500 mkb'ers die via het platform verkopen. Het gaat dan om investeringen in technologie en logistiek om het productaanbod uit te breiden, lagere prijzen aan te bieden en de bezorgsnelheid te vergroten. Onlangs kondigde Amazon ook een investering van 1 miljard euro in België aan.
"Nederland is een belangrijke groeimarkt voor ons", zegt countrymanager Eva Faict van Amazon Nederland en België over het groeigeld. "Deze investering zal aanzienlijk ten goede komen aan Nederlandse mkb'ers die via Amazon.nl verkopen.''
Meer dan 60 procent van alle producten die op het platform worden verkocht, komt inmiddels van deze zogenoemde verkooppartners. De meerderheid van hen exporteert volgens Amazon naar andere EU-lidstaten.
RetailTrends sprak onlangs met countrymanager Eva Faict over haar strategie voor de Nederlandse markt, Amazons resultaten en het onderscheidend vermogen ten opzichte van Bol. Marktkenners voorspelden bij de start in Nederland een potentiële omzet van 10 miljard euro. Maakt Amazon die verwachting waar? "We hebben nog wel een weg te gaan, zou ik zeggen.''
Zie ook: Eva Faict (Amazon): 'Als we in een markt geland zijn, gaan we niet meer weg'
Reacties 0