Het duurt nog zeker drie jaar voor warenhuisketen weer ‘boven Jan’ is. Dat stelt topman Tony DeNunzio van V&D-eigenaar Maxeda. Over een jaar moet de keten dankzij de nieuwe strategie winstgevend zijn, verder herstel duurt daarna nog eens twee tot drie jaar. Dat V&D, dat het al tijden moeilijk heeft, er bovenop komt, lijdt echter geen twijfel volgens DeNunzio. “Er is zeker plaats voor een format als V&D.”

Als grote voorbeeld voor de rest van de keten geldt het onlangs geopende ‘nieuwe stijl’-filiaal in Almere. De stijl van die winkel, met veel ruimte voor merken en zogenaamde ‘shop-in-shops’ wordt voor het eind van dit jaar in nog twintig andere vestigingen toegepast.

Hoe goed of slecht V&D op dit moment precies presteert, is niet bekend. Maxeda laat daar geen gedetailleerde informatie over los. Wel wil het concern kwijt dat wekelijks zo’n twee tot drie miljoen Nederlanders een bezoekje brengen aan een van de V&D-warenhuizen.