Terwijl concurrent Aldi zijn marktaandeel weer heeft zien dalen, groeit het aandeel van Lidl juist. Dat blijkt uit cijfers van ACNielsen. Overigens betreft het hier kleine verschuivingen: Lidl springt van 3,8 naar 3,9 procent, Aldi zakt van 9,5 naar 9,4 procent.

Opvallend: voor de eerste keer sinds jaren vertonen de Duitse discounters gezamenlijk geen groei. De prijzenslag in de supermarktsector heeft Aldi en Lidl juist terrein gekost. Want hoewel Lidl zijn aandeel nu met eentiende procent ziet groeien naar 3,8 procent, stond het eind 2004 nog op een aandeel van 4,1 procent. Aldi had op dat moment 9,7 procent van de markt in handen.

Onlangs meldde de ‘vastgoedman’ van Lidl nog dat het bedrijf in ons land wil groeien van 213 naar 400 winkels. Algemeen directeur Marcel Oosterwijk van Lidl Nederland ontkent deze plannen echter. “Het bericht klopt gewoon niet. Er is een interview geweest met onze vastgoedman. Maar het getal van 400 filialen dat hij heeft genoemd, is niet juist.”

Dat neemt niet weg dat er wel plannen zijn voor uitbreiding: “Natuurlijk willen wij als commercieel bedrijf netjes en fatsoenlijk groeien.' Maar over hoe hard laat hij niets los. 'Dat soort getallen noemen wij nooit.”