Omzet foodservice-kanalen ruim 16 miljard

De omzet in de foodservice kanalen komt dit jaar (2004) uit op 16,437 miljard euro. Dat is bijna exact gelijk aan de omzet die ook in 2003 is behaald. Dat blijkt uit berekeningen van marktonderzoekbureau GfK in opdracht van het FoodService Instituut Nederland. De omzet is sinds 2001 over alle foodservice kanalen gezamenlijk, redelijk stabiel. Maar over een langere termijn bekeken (sinds 1996), is de omzet 39 procent gegroeid (van 11,8 miljard naar 16,4 miljard euro). Het instituut concludeert dat de komende tien jaar de markt opnieuw weer flink zal groeien. De verwachting is dat de totale markt voor foodservice in 2015 tot 25 miljard euro zal zijn gestegen. Op dat moment zal van elke euro die de consument besteedt aan voedings- en genotmiddelen 45 procent buitenshuis genuttigd worden en 55 procent binnenshuis. Op dit moment is dat 30,1 procent. Die forse stijging van de Out of Home consumptie wordt verklaard door vijf 'drivers' (groeioorzaken). De behoefte aan gemak en individualisering van de consumptie; Economisch vertrouwen en bestedingsruimte; Op de sector gerichte innovaties (meer kwaliteit en smaak in kant-en-klaar artikelen); Sterke conceptmarketing en de aanwezigheid van sterke relevante formules; Sterke klantgerichtheid in de aanbiedingen (producten en services).

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!