Zo kan een wietwinkel er ook uitzien

Bij wietverkoop denkt menigeen over de hele wereld direct aan Amsterdam. Dat is niet ten onrechte, maar over het algemeen gaat het dan toch om smoezelige coffeeshops in duistere steegjes. Maar terwijl marihuanaverkoop in ons land slechts gedoogd wordt, is Washington één van de twee Amerikaanse staten waar verkoop aan consumenten écht legaal is. Startup Diego Pellicer speelt daarop in met een winkel waar je u tegen zegt.

De winkel is gevestigd in Seattle en telt ruim 330 vierkante meter. Het interieur moet luxe uitstralen, met zijn granieten tegels, handgemaakte houten stellingen en grote kroonluchters. De producten worden gepresenteerd in glazen vitrines, waardoor de winkel nog het meest op een juwelier lijkt. Het merk presenteert zich niet voor niets als 's werelds eerste 'premium cannabisretailer'.

Er zijn zes afzonderlijke, glazen verkoopcounters, die elk hun eigen verkoopmedewerker hebben. Bij vier ervan worden producten verkocht die ook in gewone cannabisshops te vinden zijn, gecombineerd met eigen merk accessoires zoals verdampers en grinders. De twee counters in het midden van de winkel zijn meer 'high-end', en bieden door Diego Pellicer goedgekeurde, zogeheten 'clean green cerfitied' cannabis. Dat wil zoveel zeggen als: biologisch en duurzaam verbouwd. Kroonjuweel in het assortiment: een sigaar van 3600 dollar.

De eigenaars willen een hogere standaard introduceren voor het product marihuana en de bijbehorende winkelervaring. De ambities liegen er niet om. Niet alleen moeten er meer winkels komen in de Verenigde Staten, Diego Pellicer wil ook uitbreiden naar Canada, waar wiet binnenkort eveneens gelegaliseerd wordt. Uiteindelijk moet Diego Pellicer een 'nationaal cannabismerk' worden, naar eigen zeggen het eerste ter wereld.