Deze verticale boerderij komt uit de koker van IKEA

Deze verticale boerderij komt uit de koker van IKEA

Over dertig jaar woont zeventig procent van de mensen op aarde in de stad, stelt onder meer Unicef. En om hen straks allemaal te kunnen huisvesten – schattingen gaan uit van zeven miljard stadbewoners – moeten we elke twee maanden een stad ter grootte van New York uit de grond stampen. En dat dertig jaar lang. Hoe komen we dan aan ons eten? En wat eten we? Het zijn een aantal van de grote vragen, die Space10 te lijf gaat. Aan de hand van macrotrends – toenemende urbanisatie, demografische veranderingen, politieke en economische veranderingen, gebrek aan natuurlijke hulpbronnen en technologische doorbraken – bekijkt het externe innovatielab van IKEA wat de gevolgen zijn van de verschillende ontwikkelingen op samenlevingen en individuen en hoe het woonwarenhuis daarop in kan spelen.

Space10 heeft vorige maand tijdens het London Design Festival een prototype van een miniboerderij geïntroduceerd. Onder de naam Lokal wordt gezocht naar een ruimtebesparende en duurzame manier om mensen hun eigen voedsel te laten groeien. In een pop-up winkel in de Londense wijk Shoreditch konden bezoekers de installatie van zo’n twee vierkante meter en drie verdiepingen aanschouwen.

Het prototype laat zich misschien wel het beste omschrijven als een ‘sla-flat’. De gewassen worden hydroponisch geteeld, wat betekent dat ze in water staan dat voorzien is van voedingsstoffen en onder kunstlicht zijn gezet. De pop-upwinkel van Space10 was voorzien van een saladebar, zodat het voedsel direct kon worden geserveerd. In de zes dagen dat het festival duurde, serveerde Space10-chef Simon Perez in totaal tweeduizend salades.

Space10 zoekt geen oplossingen voor IKEA’s huidige businessbehoeften en producten, vertelde communicatiedirecteur Simon Caspersen eind vorig jaar in RetailTrends. “De oplossingen die we vinden moeten dicht genoeg bij IKEA liggen qua relevantie, maar er ver genoeg van af staan zodat ze geen onderdeel zijn van het huidige businessmodel.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in