Hogere prijzen voor flesje fris
Gepubliceerd op 10 januari 2007 om 00:00
Coca Cola en Spadel introduceerden deze petfles al eerder, in 2006. Met de grootschalige introductie van de monopetfles reageren Nederlandse producenten marktbreed op de vrijheid van verpakking, die begin vorig jaar in Europa inging. Hierdoor wordt het voor buitenlandse producenten makkelijker om toe te treden tot de Nederlandse markt. Voor buitenlandse producenten was de hervulbare petfles al jarenlang de norm. De omschakeling op de monopetfles - deze heet zo omdat hij na al één keer versnipperd wordt - kost de Nederlandse bottelaars en producenten echter een investering van vele miljoenen euro’s. Enerzijds omdat de investering moet worden terugverdiend, anderzijds introductie van een nieuwe verpakking doorgaans een prijsverhoging mogelijk maakt. Zo steeg de prijs van bijvoorbeeld Coca Cola-merken Fanta en Sprite veertig procent. Bij Spadel, dat na een paar maanden volgde, stegen de prijzen volgens René Elzinga, sales manager retail, tien tot vijftien procent.
Reacties 0