Makro breidt uit en richt zich op horecaklanten
Gepubliceerd op
3 januari 2005 om
00:00
Metro Cash & Carry Nederland hoopt met een nieuwe Makro-vestiging in Vianen meer horecaklanten voor zich te winnen. Daarnaast wordt met het filiaal een witte vlek op de landkaart ingevuld. Metro nam in 1998 de Europese tak van Makro over van SHV. Volgens algemeen directeur Jack Peters heeft dat voordelen van schaalgrootte opgeleverd en hoeft Makro niet elke keer opnieuw het wiel uit te vinden, doordat gebenchmarkt kan worden met grote zus Metro in andere landen. Metro heeft bewust de naam Makro laten bestaan. Volgens Peters hebben beide ondernemingen van elkaar geleerd en worden de beste elementen van de twee eruit gehaald. Op dit moment zijn de bedrijven bezig met integratie van logistiek en IT. De front-office, ofwel het assortiment, de lay-out, huisstijl en dergelijke, is overal doorgevoerd. Naast Makro bezit Metro in Nederland ook Lukas Klamer. Deze laatste wordt op dit moment gezien als een soort `junior`-Makro. Tot 2007 ligt de nadruk op uitbouw van de Makro, maar blijft de naam Lukas Klamer bestaan. In Nederland staan 8 vestigingen van Makro en 8 van Lukas Klamer. Er werken in totaal 5.400 mensen bij de vestigingen. De omzet bedroeg in 2003 1,4 miljard euro, het aandeel van Makro hierin was 1,1 miljard.
Reacties 0