Verkoper moet woonwereld klanten leren herkennen
Gepubliceerd op 4 januari 2005 om 00:00
De twee jaar geleden geintroduceerde Klantenatlas blijkt voor de woninginrichtingbranche een uitstekend marketinginstrument. De atlas deelt de consument in vier belevingswerelden in gebaseerd op hun koopmotieven. Deze werelden hebben allemaal een eigen kleur. Een consument die bij een van de vier werelden hoort, wil op een manier worden benaderd die bij zijn wereld past. Verschillende woonwinkels hebben dit principe al toegepast door de consument te laten zien voor welke woonwereld zij kiezen en welk assortiment daarbij hoort. Hun winkelinrichting wordt volledig op 1 van de 4 kleuren afgestemd. Het blijkt dat deze ondernemers een hoger rendement uit hun activiteiten halen. Toch kan er nog het een en ander worden verbeterd. De rol van de verkoper is namelijk nog te vaak onvoldoende uitgekristalliseerd. Een verkoper weet bijvoorbeeld niet hoe hij een klant in een bepaalde wereld tegemoet moet treden of kan niet direct zien in welke wereld een klant leeft. IMKO Opleidingen heeft hiervoor nu trainingen ontwikkeld in opdracht van WoonWerk. Met deze trainingen kunnen verkopers hun kennis op het gebied van de woonwereld vergroten en deze kennis toepassen op de winkelvloer.
Reacties 0