Markt voor verlichtingsartikelen is zeer versnipperd
Gepubliceerd op 4 januari 2005 om 00:00
De consumentenmarkt voor verlichtingsartikelen was in 2004 goed voor een omzet van ongeveer 505 miljoen euro. De belangrijkste verkoopkanalen zijn de verlichtingsspeciaalzaken, de doe-het-zelfzaken, en de detailhandel in woninginrichting. Dat blijkt uit onderzoek van het Economisch Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf (EIM) gehouden in opdracht van het HBD, de CBW en UNETO-VNI. Het doel van het onderzoek was het in kaart brengen van de structuur, de ontwikkelingen en uitdagingen van de markt voor huishoudelijke verlichting. Het blijkt dat de totale distributiekolom erg versnipperd is. Vooral op het gebied van armaturen zijn er zeer veel fabrikanten, groothandelaren en detaillisten die met elkaar de strijd aangaan. Het lijkt onafwendbaar dat er op termijn sprake zal zijn van schaalvergroting, uitschakeling, sanering en specialisatie. Ook zal het onderscheid tussen de `massaproductmarkt` en de `exclusieve productmarkt` sterker worden. Dit betekent dat de detailhandel duidelijke keuzes moet maken als het gaat om bijvoorbeeld de doelgroep. Een speciaalzaak zal zich echt als speciaalzaak moeten profileren, maar tegelijkertijd samenwerking moeten zoeken met woninginrichtingszaken.
Reacties 0