Bestedingen aan eten buiten de deur stijgen sterk in komende tien jaar

In de komende tien jaar zullen de bestedingen aan buitenshuis eten fors groeien. Volgens marktonderzoeksbureau GfK zullen de bestedingen met 52% oplopen van 16,4 miljard euro nu tot 25 miljard euro in 2015. GfK, dat in opdracht van het FoodService Instituut Nederland (FSIN) onderzoek heeft gedaan, verwacht bovendien dat in 2015 zo`n 45% van de uitgaven aan voedings- en genotsmiddelen zal worden besteed aan consumptie buitenshuis. Nu is dat nog 30%. De onderzoekers noemen een aantal oorzaken voor deze ontwikkeling: het betreft hier onder meer de behoefte aan gemak en individualisering van de consumptie, de groeiende economische bestedingsruimte en de toename van het aantal productinnovaties (waardoor de kwaliteit en smaak van kant- en-klaar artikelen verbetert). De verwachting is tevens dat de markt in 2015 nog meer dan nu zal worden gedomineerd door formules die afkomstig zijn uit het buitenland. Met name ontwikkelingen in de VS en Groot-Brittannie vinden snel navolging in Nederland. Overigens is er de afgelopen jaren niet of nauwelijks sprake geweest van een reele stijging van de consumptie buitenshuis. Dat heeft te maken met de huidige economische malaise.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!