Land van herkomst bepaalt consumentenperceptie van auto
Gepubliceerd op 13 januari 2005 om 00:00
Het land van herkomst van een auto bepaalt de perceptie van de consument over die auto. Dit blijkt uit een studie van de University of California naar percepties van Amerikaanse consumenten van Amerikaanse en Japanse auto`s die in Amerika of in Japan zijn ontworpen of geassembleerd. Volgens de onderzoekers kijken Amerikanen boven de 55 en onder de 35 jaar etnocentrischer naar een auto dan consumenten uit de leeftijdsgroep die ertussen zit. Datzelfde geldt voor leden van vakbonden: in tegenstelling tot niet-vakbondsleden kopen vakbondsleden eerder een Amerikaanse auto dan een Japanse. Ook auto`s die door Amerikanen zijn ontworpen, maar in Japan geassembleerd zijn, worden negatief beoordeeld door etnocentrische consumenten. Daarentegen kunnen Japanse auto`s die in Amerika gemaakt zijn, weer wel op enige positieve attitude rekenen. De uitkomsten van de studie geven aan dat autofabrikanten hiermee rekening moeten houden bij de productielocatie, marketing en verkoop van hun auto`s. Het aankoopbesluit van grote groepen Amerikaanse consumenten wordt namelijk sterk ingegeven door nationalistische sentimenten.
Reacties 0