‘Lifestylisering’ en ‘humanisering’ zijn de trends in de huisdierenbranche. Een dier moet bij het interieur passen en dieren worden steeds meer als mens gezien. Dat concludeert het blad TuinZaken in het laatste nummer.

Humanisering houdt in dat het huisdier steeds meer de status krijgt van een volwaardig gezinslid. Vooral honden worden op een voetstuk geplaatst, gevolgd door katten en kleinere huisdieren als cavia`s en konijnen. Het aantal honden en katten neemt niet noemenswaardig toe, en daarom moeten leveranciers van dierenproducten het hebben van de toegevoegde waarde in de productgroep.

De toenemende humanisering van huisdieren biedt de branche kansen voor omzetgroei, zeker wanneer non-food producten worden ontwikkeld die hier op inspelen. Ook al blijft het aantal huisdieren gelijk, de omzet per huisdier kan dan omhoog. Inventiviteit van de marketeer en de gekte van de huisdierenbezitter vormen tezamen de bandbreedte van de potentiële groei.

Vorig jaar gaf de consument een bedrag van 736 miljoen euro uit aan dierenartikelen, zo becijferde GfK. Van dat bedrag werd 260 miljoen euro besteed in de supermarkten, 240 miljoen in dierspeciaalzaken, 71 miljoen in tuincentra, 61 miljoen bij bouwmarkten en 104 miljoen bij overige verkoopkanalen zoals op de markt, ambulante handel en webshops.