Te veel aandacht voor technische aspecten merkenbeleid leidt tot merkerosie
Gepubliceerd op 17 januari 2005 om 00:00
Er lijkt steeds meer aandacht besteed te worden aan strategische en tactische initiatieven op het gebied van merkenbeleid. Daarbij staan de financiele aspecten van het merkenbeleid centraal. De andere waarden van het merk raken op de achtergrond, hetgeen op den duur leidt tot merkerosie. De verschuiving van de aandacht is vooral ingegeven door het steeds grotere aantal onderzoekstechnieken dat beschikbaar komt. Daarmee kunnen consumenten op allerlei verfijnde manieren gesegmenteerd worden, kan in feite nauwelijks relevante informatie over het merk zich opstapelen en wordt minder duidelijk waar het merk werkelijk voor staat en hoe het zich onderscheidt van de concurrentie.Het lot van het merk gaat gelijk op met dat van marketing in het algemeen. De hele discipline wordt te technisch en marketing komt in handen van sterk gespecialiseerde experts en wordt soms zelfs uitbesteed aan externe consultants. Zo dreigt de organisatie als geheel het contact met de marketingactiviteiten te verliezen. Een merk moet een weerspiegeling zijn van de inherente aard van het bedrijf dat het merk produceert. Het merk moet van binnenuit groeien zodat alle werknemers aan de groei bijdragen.
Reacties 0