Aldi gaat in Duitsland de prijs van een pakje boter met vijftig procent verhogen. Kwark gaat veertig procent in prijs omhoog, yoghurt dertig en melk tot twintig procent. Ook brood en pasta worden duurder. Volgens de discounter zijn de prijsverhogingen het gevolg van een krap aanbod en een groeiende vraag naar zuivel en graan vanuit Azië.

In Azië groeit de vraag naar zuivel jaarlijks met circa vier procent en door de omvang van de bevolking werkt dat sterk door op de wereldmarkt. Europese melkveehouders kunnen vanwege de quotering maar beperkt op deze marktontwikkelingen inspelen.

De prijsverhogingen van Aldi leiden tot heftige reacties in de media. Bild Zeitung houdt bijvoorbeeld een scherp pleidooi voor verruiming van de productiemogelijkheden voor melkveehouders. Omdat de prijsstijging zo snel gaat zijn er overigens ook vermoedens van misbruik. Het Duitse Bundeskartellamt, dat de marktwerking in de gaten moet houden, heeft al een onderzoek aangekondigd.