De Nederlandse Doe-Het-Zelfzaken draaien in tegenstelling tot de afgelopen paar jaar weer goede omzetten. In april dit jaar boekte de Doe-Het-Zelfbranche een recordomzet van zo’n 350 miljoen euro. Een maand later werd dat record verbroken: toen stond de teller op 370 miljoen euro.

De toename is niet alleen te danken aan de economische groei, deze is ook toe te schrijven aan de grotere deelname van het aantal vrouwen: zij nemen vaker het voortouw om te gaan klussen. Daardoor is er in de bouwmarkten een trendverschuiving naar decoratie waarneembaar.

Commercieel directeur Rob Klifman van Praxis schat dat vrouwen nu tachtig tot negentig procent van de aankoopbeslissingen bij de ketens van bouwmarkten beïnvloeden. Van dat gegeven maken de bouwmarkten serieus werk. Zo heeft Praxis haar ketens de afgelopen jaren ‘vrouwvriendelijker’ gemaakt. Dat betekent meer licht, meer kleuren en het gebruik van mooiere materialen. Ook zijn bepaalde artikelen in de winkel verplaatst. Zo staan lampen, gordijnen, tegels en verf nu meer vooraan.

De Nederlandse Doe-Het-Zelfzaken willen zich meer gaan onderscheiden om eenheidsworsten uit de weg te gaan.