Aantal `cultural creatives` neemt wereldwijd toe

De laatste jaren stijgt het aantal `cultural creatives` in de wereld, mensen die een ingrijpende verandering in hun wereldbeeld hebben ondergaan. Zij wenden zich af van consumentisme, egoisme, materialisme, status, ongelijkheid op het gebied van klasse en ras en het cynisme dat in de huidige maatschappij doorgaat voor realisme. Recent onderzoek van de Amerikaanse Paul Ray en Sherry Ruth Anderson wijst uit dat een kwart van alle Amerikanen cultural creatives zijn. In de EU is dat een soortgelijk aantal. Volgens Ray en Anderson bestond er in het Amerika van de jaren zestig een groep van slechts 5% die zich afkeerde van de hegemonie van geld en bezit. In iets meer dan een generatie tijd is dat aantal gestegen naar 26%. Gezien het tempo waarmee de meeste maatschappelijke veranderingen zich voltrekken, is dat zeer snel. Ook de Amerikaanse socioloog Ronald Inglehart signaleert deze trend. Hij bestudeerde de maatschappij in de VS en Europa tussen 1970 en 2001 en vond een uitgesproken verandering van materialisme naar postmaterialisme: weg van economische groei en richting culturele en sociale groei en bescherming van het milieu.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!