Consumptie stijgt licht in november

De consumptie door huishoudens is in november 2004 licht gegroeid. Het volume van de binnenlandse consumptie was 0,2 procent groter dan in november 2003. Het cijfer is gecorrigeerd voor verschillen in de samenstelling van de koopdagen. De bescheiden toename in november 2004 volgt op een lichte afname in oktober en een onveranderd consumptievolume in september. Dit blijkt uit cijfers van het CBS. In november 2004 werd aan goederen, na correctie voor prijsveranderingen en koopdagenpatroon, 0,9 procent minder besteed dan in november 2003. De consumptie van voedings- en genotmiddelen was net als in september en oktober 2004 nagenoeg gelijk aan die van een jaar eerder. Aan duurzame goederen gaven de huishoudens in november 3,3 procent minder uit dan een jaar eerder. Duurzame goederen zijn onder andere kleding, schoenen, meubels, huishoudelijke apparaten en personenauto’s. Van alle consumentenaankopen ondervinden de bestedingen aan duurzame goederen de meeste invloed van schommelingen in de conjunctuur. Aan diensten werd 1,3 procent meer besteed dan in november 2003. Ook dit cijfer is gecorrigeerd voor prijsveranderingen en voor verschillen in de samenstelling van de koopdagen. De stijging van de bestedingen aan diensten is voor de helft het gevolg van enkele belangrijke wijzigingen in de AWBZ en de Ziekenfondswet, die per 1 januari 2004 zijn ingegaan. Als gevolg hiervan lagen de uitgaven van huishoudens aan medische zorg en maatschappelijke diensten in 2004 fors hoger dan in 2003. De huishoudens zijn in 2004 terughoudend met hun consumptieve bestedingen. Het volume van de binnenlandse consumptie in de periode januari-november 2004 was 0,2 procent groter dan in dezelfde periode van 2003. De consumptie door huishoudens heeft zich hiermee enigszins hersteld van de daling in 2003. Toen was het consumptievolume bijna 1 procent kleiner dan in 2002.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!