Internationale supermarktketens spoeden zich richting China

De Chinese overheid heeft onlangs een aantal belemmeringen weggenomen die het buitenlandse supermarktketens verhinderen om daadwerkelijk zaken te doen in China. Zo bestaan er geen restricties meer ten aanzien van het aantal vestigingen dat mag worden geopend en mogen buitenlandse partijen een groter aandeel nemen in Chinese ondernemingen. Hoewel de vier grootste partijen in de Chinese retailmarkt in handen zijn van de staat of lokale private partijen, staan internationale reuzen zoals Wal-Mart, Metro en Carrefour te trappelen van ongeduld om de Chinese consument te bedienen. Dat is niet verwonderlijk want de retailverkopen in China zijn de afgelopen twee decennia met jaarlijks circa 15% gegroeid en bedroegen in 2004 reeds 628 miljard dollar, waarmee China de op twee na grootste markt ter wereld is.Het Franse Carrefour is vooralsnog het best vertegenwoordigd: de keten heeft 240 vestigingen in China en in 2005 zal dit aantal worden uitgebreid tot bijna 400. De omzet over 2003 bedroeg 1,8 miljard dollar, waarmee het de vijfde retailer in China was. Op aanzienlijke afstand van Carrefour volgen de Amerikaanse wereldmarktleider Wal-Mart (43 vestigingen) en het Duitse Metro (24 winkels).

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!