`Euro heeft prijzen tussen landen absoluut niet genivelleerd`

De invoering van de euro moest de macht van fabrikanten doorbreken. Prijsverschillen zouden immers beter zichtbaar worden, zodat fabrikanten zich gedwongen zouden zien hun prijzen gelijk te trekken. De vraag is of dit ook gebeurd is. Volgens econoom Michiel Vergeer van het CBS is dit proces inderdaad gaande, `al kunnen we het nog niet helemaal meten`. Dominique Forest van BEUC, de Europese koepel van consumentenbonden, spreekt dit echter tegen. `De euro heeft de prijzen tussen landen absoluut niet genivelleerd. In de meeste productgroepen blijft het verschil tussen het voordeligste en het duurste land reusachtig: 30% voor fototoestellen, 38% voor autoradio`s en 44% voor dvd`s.` Forest baseert zich op een onderzoek van de Belgische consumentenorganisatie Test-Achats/Test-Aankoop, die om de twee jaar een Europese prijsvergelijking doet. In 2004 werden voor 20 productcategorieen in 55 steden, verdeeld over 13 landen (waaronder Nederland), 36.000 prijskaartjes vergeleken. Ten opzichte van twee eerdere studies zijn de prijsverschillen even groot gebleven. Het blijft dus de moeite waard prijzen over de grens te vergelijken. Sommige landen profileren zich op bepaalde gebieden als `specialist` in lage prijzen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!