In de nieuwe serie ‘Mislukt’ gaat RetailTrends in op formules die het (bijna) niet hebben gered in Nederland. Wat ging er mis? En waar dien je op te letten als organisatie? In het eerste deel wordt Oil & Vinegar belicht, dat ternauwernood overleefde door een overname.

Oil & Vinegar werd breeduit gezien als de kroonprins van het Nederlandse franchisersgilde. En ook in presentaties en lezingen op congressen was het ultieme voelen-proeven-ruiken-concept hét grote voorbeeld. Ook de consument kon de formule waarderen. In 2006 werd Oil & Vinegar maar liefst in twee categorieën uitgeroepen tot Beste Winkelketen. Ze werden de winnaar in de categorie ‘Cadeau, Hobby en overig’ én in de categorie ‘Speciaalzaken in Levensmiddelen’. De formule groeide in zes jaar tijd uit tot zo’n honderd winkels wereldwijd. Dit was te snel, zo bleek achteraf, want de organisatie kon de groeispurt niet bijhouden. De culinaire winkelketen ging afgelopen zomer failliet, maar werd uiteindelijk toch gered door een overname.

Het gehele artikel is te lezen in het oktobernummer van RetailTrends
Een jaarabonnement op RetailTrends? Klik hier
U kunt vrijblijvend een proefnummer aanvragen via sales@retailtrends.nl