Retailers hebben met enige huiver kennisgenomen van de fusieplannen van Campina en Friesland Foods. Dat schrijft het Financieele Dagblad donderdag.
“Ik word hier niet vrolijk van”, reageert Frans Fredrix van Superunie, de grootste inkoopcombinatie op de Nederlandse markt. “Ik heb in mijn leven twintig zuivelbedrijven meegemaakt. Nu blijft er eentje over, afgezien van wat kleinere familiebedrijven.” Volgens Fredrix is het voor de detailhandel prettiger als uit verschillende leveranciers kan worden gekozen.
Een woordvoerder van Albert Heijn laat weten dat de marktleider afwacht tot er meer duidelijk is over de implicaties. "Het zijn twee gerespecteerde bedrijven en we zijn klant van allebei." Campina-topman Tiny Sanders voerde begin dit jaar een woordenstrijd met AH-topman Dick Boer over diens weigering om een hogere prijs te betalen. Volgens Sanders moest Boer maar een andere leverancier zoeken voor zijn huismerk. Kort daarop verplaatste AH de klandizie naar Friesland Foods.
Volgens een Super de Boer- woordvoerder dreigt dit spel uit te sterven, als het nieuwe fusiebedrijf een monopolie krijgt. Er ontstaat volgens haar een ‘machtsconcentratie zonder weerga’. “We kunnen ons niet voorstellen dat de NMa dit zonder andere voorwaarden te stellen laat passeren. Het heeft verstrekkende gevolgen voor de consument en de positie van zuivel.”
Supermarktkoepel CBL laat reacties over aan de leden, maar wijst nadrukkelijk op het ‘belang voor de consument van een pluriform aanbod’ in de winkels.
Lees ook: Fusie Campina en Friesland Foods
Retail niet gelukkig met fusie
Gepubliceerd op 20 december 2007 om 00:00
Reacties 0