MKB: 'Te veel winkels in Nederland'

Nederland telt te veel winkelruimtes voor het aantal consumenten. Gemeenten en projectontwikkelaars moeten daarom stoppen met het bijbouwen van nieuwe winkels en hun focus verleggen naar sanering en vernieuwing van bestaande winkelgebieden. Dat zei voorzitter Loek Hermans van MKB-Nederland dinsdag tijdens het congres 'Dynamische winkelplanning' in Utrecht.

De afgelopen vijftien jaar is het winkelareaal in Nederland volgens MKB-Nederland verdubbeld naar bijna 30 miljoen vierkante meter, terwijl het inwonertal gelijk is gebleven. Tevens is de koopkracht en zijn bestedingen slechts bescheiden gegroeid, waardoor volgens de ondernemersorganisatie de omzet per vierkante meter onder druk staat.

Ook zijn leegstand en verpaupering van winkelgebieden volgens MKB-Nederland vaak het gevolg. Gemeenten en projectontwikkelaars moeten zich daarom "niet blindstaren op nieuw bijbouwen'', maar veel vaker overgaan tot het verminderen van het winkeloppervlak en meer investeren in de kwaliteit van bestaande winkelgebieden.

Het congres Dynamische winkelplanning werd georganiseerd door de Nationale Winkelraad, Hoofdbedrijfschap Detailhandel, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en de Nederlandse Raad voor Winkelcentra.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!