Regionale supermarkten lijken winnaars prijzenoorlog
Gepubliceerd op 8 februari 2005 om 00:00
De regionale supermarkten lijken de winnaars van de prijzenoorlog die al sinds oktober 2003 in ons land woedt. Terwijl veel kleine zelfstandigen het als gevolg van de prijzenslag erg moeilijk hebben, boeken regionale supers het ene succes na het andere. Zo werd Jumbo in de kerst van 2004 door de consument voor de zevende keer gekozen tot supermarkt van het jaar. Het bedrijf uit Veghel zag zijn omzet het afgelopen jaar met 20% stijgen. De eveneens regionale keten Deen (Noord-Holland) werd vorig jaar tot beste supermarkt uitgeroepen door onderzoeksbureau GfK en Foodmagazine. Volgens supermarktspecialist Gerard Rutte is het succes onder meer te danken aan het feit dat de regionale ketens dichter bij de klant staan dan de landelijke ketens en daarnaast hun personeel beter kennen. `Personeelsleden zijn loyaal en de supermarkten stralen eigenwaarde uit. Dat komt goed over bij de klant.` Ook speelt een rol dat de regionalen, ondanks de prijzenoorlog, nog steeds goedkoper zijn dan de landelijke ketens. Dat is mogelijk dankzij sturing op kosten. De regionalen hebben dankzij Superunie een grote inkoopkracht, ze hebben kleine hoofdkantoren en er wordt vaak aangevoerd vanuit 1 distributiecentrum.
Reacties 0