Mens is kleurgevoelig

Mensen zijn gevoelig voor kleuren. Kleuren zijn diep in onze psyche verankerd en in elke cultuur ingebouwd, zo stelt merk- en reclamespecialist Eugene Bay. Bay is een van de sprekers van de Sikkens Kleurbeurs in Amsterdam. Een aantal zaken ligt vast in onze beleving; zoals KLM en blauw, het nationale elftal en oranje en de PTT en rood. Wie daaraan tornt verandert niet alleen een kleur, maar raakt ook aan de pijlers van de werkelijkheid en de Nederlandse nationaliteit. Binnenkort staat Nederland dan ook een aardverschuivinkje te wachten als de vertrouwde brievenbussen van kleur veranderen: het PTT-rood wordt TNT-oranje.Kleur doet meer met ons dan we (willen) weten. We laten ons opjagen in een te rode supermarkt, en we worden somber als een kamer te veel bruin heeft. Bij een niet-tastbaar product, zoals een dienst, wordt de kleur vaak gebruikt als middel om iets te vinden. Soms valt iets op juist omdat het zo rustig is. Zo is het logo van de HEMA zeer rustig en overzichtelijk. Het warenhuis heeft vanwege haar `gematigd modernistische vormgeving` onlangs de Sikkensprijs ontvangen. De Sikkens Kleurbeurs wordt georganiseerd door Sikkens Foundations. Ruim 50 kleurspecialisten spreken er over kleur.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!