Wal-Mart begint charme-offensief

Het Amerikaanse Wal-Mart is een charme-offensief gestart om zijn reputatie op te vijzelen. Hoewel de retailer in het blad Fortune als de meest bewonderde onderneming werd neergezet, heeft Wal-Mart veel critici. De kritiek behelst vooral de magere arbeidsomstandigheden en de negatieve impact van Wal-Mart op zijn omgeving zoals dure infrastructurele kosten en aantasting van historische centra door de bouw van hypermarkten. Wal-Mart is daarom een drieledige `nonmarket`-strategie gestart. Het reputatieoffensief is een combinatie van sociale, politieke en juridische strategieen. Op sociaal vlak benadrukt de retailer vooral de positieve aspecten van zijn business - goede carrieremogelijkheden, filantropische initiatieven en tegemoetkoming aan de behoeften van de lokale gemeenschappen en van werknemers. Op het politieke vlak geeft Wal-Mart lokale bestuurders meer zeggenschap over de inrichting van de openbare ruimte, spekt de onderneming grif de lokale belastingkas en laten medewerkers zich actief horen in de media om kritiek te counteren. Op het juridische vlak ten slotte worden steeds meer rechtszaken van werknemers en consumenten door Wal-Mart geschikt. Wal-Mart had op dit gebied een slechte reputatie.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!