Merken sports utility vehicles hebben elk eigen doelgroep
Gepubliceerd op 17 februari 2005 om 00:00
De snelgroeiende markt voor sports utility vehicles (SUV`s) trekt doelgroepen van diverse pluimage aan. In het Verenigd Koninkrijk, waar het aantal SUV`s in vijf jaar tijd met 40% is toegenomen, is deze sector goed voor ruim 6% van alle autoverkopen. Nu ook Fiat, Porsche en Smart met SUV`s komen, houdt die groei zeker aan. Uit onderzoek van Acxiom onder 190.000 eigenaren van SUV`s blijkt dat de merken Jeep, Toyota, Land Rover, Mitsubishi, Suzuki en Nissan elk een eigen groep aanhangers kennen.Suzuki en Jeep hebben de jongste doelgroep: respectievelijk 21% en 22% van de eigenaren is tussen de 25 en 34 jaar oud. Bij de andere merken is dat minder dan 13%. Nissan en Toyota zijn vooral populair bij ouderen: ruim 18% is tussen de 55 en 64 jaar. Bij groepen met een modaal inkomen zijn Mitsubishi en Suzuki populair, evenals de nieuwe SUV`s van Fiat en Smart. De rijkste doelgroep koopt Jeep en Toyota. Alle merken behalve Suzuki worden het meest gekocht door grotere huishoudens. Verder blijkt dat 16% van SUV-eigenaren binnen 1 jaar een andere auto wil en 39% binnen 2 jaar. 30% van de eigenaren heeft hun SUV de afgelopen 2 jaar aangeschaft.
Reacties 0