Brits vertrouwen in economie keldert

Het vertrouwen van Britse consumenten in de economie neemt in hoog tempo af. Zorgen over de toenemende inflatie en dalende huizenprijzen drukken een zwaar stempel op het gemoed van de Britten, schrijft de Telegraaf dinsdag op basis van onderzoek van het British Retail Consortium en onderzoeksbureau Nielsen.

De halfjaarlijkse graadmeter van het consumentenvertrouwen kwam in mei uit op de laagste stand sinds het begin van het onderzoek in 2003. De meerderheid van de Britten maakt zich vooral zorgen over de inflatie. Meer dan een een derde ziet de hoge rentetarieven als grootste probleem. “Helaas krijgen de consumenten zowel inflatie als hoge rente voor hun kiezen, dit veroorzaakt veel onrust” volgens Mike Watkins van Nielsen. De inflatie bedraagt op dit moment drie procent, terwijl de huizenprijzen in Groot-Brittannië al maanden sterk dalen.

Driekwart van de ondervraagden vindt het geen goed tijdstip voor grote aankopen. Een recordaantal van een op de vijf consumenten heeft geen spaargeld en zegt te moeten bezuinigen. Met de afname van het vertrouwen nemen ook de bestedingen van de Britse huishoudens af. De Britten gaven zowel in maart als in april minder uit dan in de maand ervoor.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!