Station transformeert tot winkelgebied

De stationshal groeit uit tot een winkelcentrum waar het kopen van een kaartje nog slechts bijzaak is. Dat bleek gisteren tijdens een presentatie van NS Poort, de vastgoedtak van de Nederlandse Spoorwegen, zo schrijft de Volkskrant woensdag.

De NS heeft een overeenkomst gesloten met het Deense modebedrijf Bestseller, eigenaar van onder meer Vero Moda, Only, Jack & Jones en Pieces. Diverse grote stations krijgen een gecombineerde vestiging van de modezaken. Als eerste Leiden Centraal, waar reizigers kleding en modeaccessoires van respectievelijk Only en Piece kunnen kopen.

Ook een nieuw gezicht op de NS-stations wordt de HEMA. Vanaf dit najaar wil het retailbedrijf stapsgewijs 25 zaken openen. Het assortiment wordt volgens een HEMA-woordvoerder ‘afgestemd op de behoeften van gehaaste reizigers’. Daartoe behoren onder meer persoonlijke verzorgingsartikelen, fietslampjes en etenswaren, zoals de beroemde rookworst.

De transformatie van saaie stationshal tot levendig winkelgebied legt NS Poort geen windeieren. De dochteronderneming die de winkel- annex restaurantformules exploiteert, Servex, zag in vijf jaar tijd de jaaromzet verdubbelen naar 300 miljoen euro. Servex-directeur Jan Kooiker: “In de horecabranche is alleen McDonald’s groter.”

Kooiker verwacht dat de groei de komende jaren doorzet. "Het aantal reizigers neemt elk jaar toe en wij bieden die klanten steeds meer keuze uit gelegenheden waar ze kunnen eten en drinken en binnenkort ook winkelen." Servex telt 320 vestigingen op 110 stations en heeft 4500 medewerkers. Binnenkort begint Servex twee nieuwe restaurantketens: Yam Yam (Aziatisch) en Julia’s (Italiaans).

Lees ook: Servex komt met twee nieuwe formules

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!