De hoge olieprijzen lijken consumenten minder happig te hebben gemaakt om nieuwe auto's te kopen. Vergeleken met mei vorig jaar daalde de verkoop met acht procent. Veel mensen stellen de koop van een nieuwe auto uit door de hoge olieprijs, meldt RTLZ.
Ook de onzekere economische vooruitzichten zorgen ervoor dat mensen de hand op de knip houden, terwijl er verder een werkdag minder was. Maar weinig merken konden zich aan de daling onttrekken. Positieve uitzonderingen onder de grote merken waren Nissan en Mazda. Japanse merken vormen ook de grootste dalers: Toyota (-22 procent), Honda (-22 procentr) en Mitsubishi (-18 procent).
Opvallend is dat een aantal luxe merken, tegen de trend in, juist méér weten te verkopen. Dit geldt voor Jaguar +58 procent in mei, +11 procent in de eerste vijf maanden van het jaar, en Ferrari en Maserati (+26 procent).
Autoverkopen in Europa kelderen
Gepubliceerd op 15 juni 2008 om 00:00
Reacties 0