Producenten verkennen grenzen van kindermarketing
Gepubliceerd op 22 februari 2005 om 00:00
Kinderen worden steeds vaker door producenten ontdekt als serieuze doelgroep. De vraag is echter waar de grens ligt voor het benaderen van deze makkelijk beinvloedbare doelgroep. Een op de acht kinderen heeft last van overgewicht en reclame krijgt hier steeds vaker de schuld van. Reclames voor snoepgoed, etenswaren en andere levensmiddelen wordt altijd rondom kinderprogramma`s op televisie uitgezonden. Juliette Oolders van de Consumentenbond is van mening dat producenten van ongezonde voeding als snacks, snoep en frisdrank geen reclame mag maken die speciaal gericht is op kinderen. Volgens Oolders kunnen kinderen door de reclame geen goed oordeel meer vellen over wat gezond is en wat niet. In Groot-Brittannie bestaat al een dergelijk reclameverbod.Naast reclame op televisie zijn ook scholen ontdekt als goede plaats voor het bereiken van de doelgroep. Scholen werken namelijk steeds meer samen met de commercie om hun budget rond te krijgen. Aan deze samenwerking lijkt echter ook weer een einde te komen, aangezien het vanaf 1 juli verboden wordt frisdrank en snoep te verkopen op basisscholen en in het voortgezet onderwijs.
Reacties 0