Europeanen webshoppen zelden over de grens

Slechts zeven procent van de Europeanen heeft de afgelopen twaalf maanden iets gekocht via mail of website in een ander EU-land. Dat blijkt uit een EU-enquête onder 26 duizend consumenten, meldde EU-commissaris Meglena Kuneva (Consumentenzaken) vrijdag.
Het percentage is amper toegenomen vergeleken met de zes procent in 2006, terwijl de binnenlandse online aankopen wel groeiden (van 27 naar 33 procent). De Bulgaarse commissaris is ontevreden: “Deze cijfers tonen hoeveel werk we nog hebben om het vertrouwen te vergroten in de online vrije markt.”

De commissaris meent dat mensen kansen laten liggen door zo weinig online te kopen in andere EU-landen. Ze vindt het vreemd dat de grenzen kennelijk blijven bestaan in het wereldwijde web. Ze wil de inspanningen verdubbelen om deze grenzen te slechten binnen de Europese vrije markt.

Nederlanders schrikken niet terug om spullen te kopen via internet . Hier heeft zestien procent het laatste jaar iets online besteld in een ander EU-land: Nederland staat daarmee in de top vijf van de EU. Bovendien heeft tien procent van de Nederlanders iets via het web gekocht in een niet-Europees land, zoals de VS.

Wat betreft binnenlandse webaankopen staan Nederlanders helemaal aan kop in de EU. In geen enkel ander land kopen consumenten zoveel via websites of mail in eigen land: 62 procent. Nederland staat dan ook in de Europese top met het internetgebruik en aantal snelle verbindingen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!