Het EK voetbal is niet alleen slecht uitgevallen voor ‘onze jongens’ van Oranje, ook supermarkten hebben te maken met een kater. Door de uitschakeling van Oranje in de kwartfinale bleef de extra omzet voor supermarkten steken op 31 miljoen euro. Dit is minder dan bij vorige voetbalevenementen, blijkt uit cijfers van marktonderzoeker GfK.
Tijdens het wereldkampioenschap voetbal in Duitsland twee jaar geleden streken de supers veertig miljoen euro extra omzet op. Toen vloog Nederland al in de achtste finale uit het toernooi. Tijdens het vorige EK in Portugal vier jaar geleden zagen supers 35 miljoen euro in het laatje komen, maar toen haalde Oranje de halve finale.
GfK had voorspeld dat als het Nederlands elftal de finale zou halen, de extra omzet op 45 miljoen euro zou zijn uitgekomen. Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de koepelorganisatie van supermarkten, rekende zelfs op een extra omzet van zestig miljoen euro. Die is volgens schattingen van het CBL nu twintig miljoen euro lager uitgekomen.
EK-omzet supers valt tegen
Gepubliceerd op 25 juni 2008 om 00:00
Reacties 0