Voor echte innovaties moet je weten wat er speelt in de maatschappij
Gepubliceerd op 3 maart 2005 om 00:00
Benchmarking en best practice is tot de gangbare praktijk verheven en er is in de wereld steeds minder sprake van echte innovaties. Dat zeggen de auteurs van het recent verschenen boek `karaokekapitalisme`. Echte innovaties komen tot stand door te weten wat er speelt in de maatschappij en de consument en de markt op de voet te volgen. Daartoe moeten trends en consumer insights in kaart worden gebracht. Er kan onderscheid worden gemaakt tussen markttrends, consumententrends en maatschappelijke trends. Trends kunnen op basis van deze trendniveaus worden geordend en onderzocht.Als organisaties inzicht hebben verkregen in de relevante trends en consumer insights, dan is de kernvraag hoe je als organisatie met je merken op een onderscheidende manier kunt inspelen op de ontwikkelingen en hoe je actueel kunt blijven zonder je merkidentiteit en -persoonlijkheid te verliezen. Globaal genomen opereren organisaties op drie verschillende niveaus: het organisatieniveau (corporate brand), het merkniveau (mainbrand) en het propositieniveau (subbrand). Het onderkennen van deze drie niveaus betekent dat merken-portfoliomanagement terug te brengen is naar die drie niveaus.
Reacties 0