Moberg bouwt nieuwe fundamenten voor Ahold
Gepubliceerd op 4 maart 2005 om 00:00
Bij zijn aantreden bij Ahold trof topman Anders Moberg een niet kloppende boekhouding en een enorme schuldenlast aan. In de twee jaar dat hij nu aan de leiding van het concern staat, heeft hij zich vooral bezig gehouden met kostenbesparingen en het verkopen van dochtermaatschappijen. Eind 2005 wil Ahold met die verkopen 2,5 miljard euro hebben opgehaald. Na deze fase van `puinruimen` werkt Moberg nu aan nieuwe fundamenten om het concern weer gezond te maken en de groei te stimuleren.Volgens Moberg ontbrak het zijn voorganger Cees van der Hoeven aan het scheppen van samenhang binnen het concern. Sommige bedrijven opereerden volkomen los van elkaar. Ook zou Van der Hoeven de concurrentiekracht van de Ahold-bedrijven niet hebben kunnen versterken. De prijzenoorlog in de supermarkten bewijst dat Albert Heijn in ieder geval over voldoende concurrentiekracht beschikt. In plaats van een prijzenoorlog spreekt Moberg overigens liever over een herpositionering van Albert Heijn, die definitief zal zijn. Lage prijzen passen volgens de topman in het verlangen van Albert Heijn om de klant zo goed mogelijk te bedienen.
Reacties 0