De Belgische consument bezoekt anno 2008 gemiddeld 2,6 supermarkten. Aldi, Colruyt, Carrefour en Delhaize zijn de meestbezochte, zo blijkt uit het onderzoek 'Merkketens, winkels en consumenten' van het Onderzoeks- en Informatiecentrum voor de Verbruikersorganisaties (OIVO), zo meldt FoodHolland.nl.
Een opmerkelijke vaststelling uit het onderzoek is dat het aantal klanten van de hard discounters licht afneemt. De interesse voor de nationale merken zou in de lift zitten. Aldi en Lidl zien hun aantal klanten met één procent licht afnemen ten gunste van Colruyt.
Het onderzoek steunt op 627 telefonische interviews die tussen 1 en 31 maart van dit jaar werden afgenomen. De ketens die hechten aan service verliezen vier procent aan klanten ten opzichte van de ketens die vooral op prijs concurreren.
De buurtwinkels zoals Okay GB Contact en Proxy Delhaize, die in 2007 een opleving kenden, verliezen klanten. OIVO denkt dat het een gevolg is van het prijsbeleid van Colruyt. In het algemeen bezoekt de consument 2,6 verschillende supermarkten. Het aantal bezochte ketens is daarmee iets afgenomen in vergelijking met 2007.
Belgen bezoeken gemiddeld 2,6 supermarkten
Gepubliceerd op 11 november 2008 om 00:00
Reacties 0