Nederlandse consumenten lezen steeds vaker de kleine lettertjes op verpakkingen van producten. Inmiddels leest bijna de helft gezondheidslogo’s of andere voedingsinformatie om te zien of een product gezond is. Vorig jaar was dat nog veertig procent. Er wordt vooral gelet op calorieën, vetten en suikers. Dit blijkt uit onderzoek onder duizend consumenten door onderzoeksbureau GfK in opdracht van stichting Ik Kies Bewust, een samenwerkingsverband van cateraars, voedingsproducenten, Voedingscentrum en supermarkten.
Er zijn diverse logo’s in supermarkten te vinden, zoals het Ik Kies Bwust-logo, het Gezonde Keuze Klavertje van Albert Heijn en het zogenoemde GDA-systeem, waarbij je in een tabel ziet welke voedingsstoffen een product bevat. Uit het onderzoek blijkt dat Ik Kies Bewust het bekendste logo is. Inmiddels zegt bijna zeven op de tien mensen dat het Ik Kies Bewust-logo hen soms tot vaak helpt om een gezondere keuze te maken.
Consument kiest steeds bewuster
Gepubliceerd op 12 november 2008 om 00:00
Reacties 0