Consumenten laten de factor gemak steeds zwaarder meewegen bij het maken van een aankoopbeslissing. Bij het kopen van mobieltjes, verzekeringen en online producten en diensten is gemak voor tachtig procent van de consumenten doorslaggevend. Dat blijkt uit onderzoek van MarketResponse.
Onnodig complexe producten en diensten raken uit de gratie, concludeert het onderzoeksbureau. Bedrijven moeten 'easy' zijn, zeker in branches waar de consument het vertrouwen volledig kwijt is.
Extra gemak mag best iets meer kosten, vinden de respondenten. "Zo overweegt een derde van de consumenten van verzekeraar te switchen als die onvoldoende gemak biedt", concludeert MarketResponse.
Wat gemakkelijk is voor klanten is allerminst eenvoudig voor bedrijven, menen de onderzoekers. Gemak verschilt per branche en per doelgroep. Zo wenst de helft van de 55-plussers een telefoon met zo min mogelijk knopjes, terwijl de meeste jongeren het juist makkelijk vinden dat een toestel een maximaal aantal functies heeft. Volgens de onderzoekers is er ‘geen geheim recept voor gemak’.
MarketResponse vroeg 500 respondenten wat zij onder gemak verstaan en hoe belangrijk gemak is in hun aankoopgedrag. Er werden drie branches nader onderzocht: mobiele telefonie, verzekeringen en online shopping.
Consument wil vooral gemak
Gepubliceerd op 17 november 2008 om 00:00
shauni jongen 25 feb, 23:07