Philips gaat de markt voor huishoudelijke verlichtingsapparaten bestormen. Het elektronicaconcern levert niet alleen meer losse (spaar)lampen, maar ook complete schemerlampen, lichtspotjes en zelfs kroonluchters, zo bericht de Telegraaf woensdag.
“Dit is een nieuw verhaal voor Philips”, vertelt Allard Bijlsma, directeur van Philips Consumer Luminaires. De onderneming is in de verlichtingsarmaturen terechtgekomen dankzij de overname van Partners in Lighting. Philips telde voor dit Belgische bedrijf circa 590 miljoen euro neer.
Dat Philips in armaturen is gestapt, komt ook door de snelle opkomst van LED-verlichting. LED maakt het verwisselen van losse lampen vrijwel overbodig. “Een LED-lamp gaat twintig jaar mee. Consumenten gaan straks dus niet meer losse lampen verwisselen, maar kiezen na een aantal jaren gewoon voor een compleet nieuwe lamp”, legt Bijlsma uit.
De lichtarmaturen van Philips komen onder vier merken in de winkel te liggen. De goedkoopste verlichting wordt vooral bij bouwmarkten aangeboden onder het merk Massive. De duurdere varianten verschijnen meer bij gespecialiseerde verlichtingszaken en dragen de merken Philips en Philips Eseo. Het merk ‘Lirio by Philips’ wordt gekoppeld aan de meest exclusieve verlichting. Daaraan zal een prijskaartje hangen van ruim duizend euro per lamp.
Philips in kroonluchters
Gepubliceerd op 19 november 2008 om 00:00
Reacties 0