Nederlander koopt en leest minder boeken

De tijd die Nederlanders besteden aan gedrukte media, neemt af. Lezen maakt steeds vaker plaats voor andere vormen van tijdsbesteding. Vooral jongeren nemen minder vaak een boek ter hand. Het aantal wekelijkse boekenlezers tussen de 12 en 19 jaar is de afgelopen tien jaar gehalveerd. Toch heeft meer dan een half miljoen lezers het boek `De Da Vinci Code`van Dan Brown gelezen en is deze bestseller inmiddels al ruim 400.000 keer verkocht. Maar dat is een uitzondering. De koopdichtheid onder jongeren van 15 tot 24 jaar is erg laag; de meeste boeken worden verkocht aan mensen tussen de 25 en 50 jaar oud. De doorsnee boekenkoper is 35 jaar of ouder, en vaker een vrouw. Het kopen van een boek gebeurt meer in een impuls. De boekenkoper is hoog opgeleid: 44% heeft een hbo- of universitaire opleiding. Ruim 60% bevindt zich in de welstandsklasse A of B1. Andere karakteristieken van de boekenkoper: Hij heeft een bovenmodaal inkopen, en leest meestal het NRC, Volkskrant, Trouw, Parool of Financieele Dagblad. De gemiddelde boekenkoper woont vaker in de Randstad en leest geregeld opiniebladen en de duurdere maandbladen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!