De Amerikaanse retail beleeft zware tijden. Steeds meer Amerikanen zijn minder bereid extra te betalen voor luxere producten. Daardoor heeft ook Whole Foods Market, met relatief rijke klanten, het moeilijk. De keten heeft een duur imago: niet voor niets kreeg het de bijnaam Whole Paycheck.
Het afgelopen kwartaal zag Whole Foods Market de verkoop behoorlijk dalen. Behaalde het bedrijf in dezelfde periode in 2007 nog acht procent omzetgroei, in dezelfde periode afgelopen jaar is dit gekrompen tot 0,4 procent.
Om de tegenvallende cijfers te bestrijden en van zijn prijzige imago af te komen, verzorgt Whole Foods Market sinds dit jaar rondleidingen door de winkel en een nieuwsbrief met wekelijkse aanbiedingen, die klanten op voordelige producten wijzen. En sommige van de workshops die de keten in winkels organiseert, zijn gericht op budgettair verantwoorde gerechten.
De luxeketen zit bovendien een lichtpuntje: omdat de Amerikanen sinds de economische crisis minder uit eten gaan, verwachten analisten van de markt dat consumenten nu meer kant-en-klaarmaaltijden gaan kopen, als relatief goedkoop alternatief. Kara Nielsen, onderzoeker van voedseltrends verbonden aan het Center for Culinary Development, bevestigt deze ontwikkeling. “Door de economische situatie gaan mensen minder naar restaurants en kijken ze naar supermarkten voor alternatieven.”
Whole Foods Market heeft het moeilijk
Gepubliceerd op 2 januari 2009 om 00:00
Reacties 0