Positionering in midden van de markt is minder effectief geworden
Gepubliceerd op 21 maart 2005 om 00:00
In de retailsector betekent een middenpositie niet automatisch meer dat een merk bij zoveel mogelijk consumenten populair is. Het midden is saai en kleurloos geworden; het hoge en lage segment vertonen de meeste initiatieven en vallen het meest op. Om de interesse van de consument op te wekken, moeten merken hun positionering ofwel naar boven ofwel naar beneden bijstellen. Up-market geeft consumenten een luxe gevoel van verwennerij en zorgeloosheid, terwijl down-market de spanning van de jacht naar zo laag mogelijke prijzen oplevert. Dynamiek is dan ook vooral te vinden bij de aanbieders van hoge en lage prijzen. Het midden is zelfs voor middengroepen consumenten onaantrekkelijk geworden.Er zijn manieren om het imago en design van producten zo aan te passen dat deze trend doorbroken wordt. Ook de winkelomgeving is belangrijk. Als consumenten een winkel in het middensegment bezoeken, moeten ze precies vinden waar ze naar op zoek zijn. De kwaliteit van de producten moet goed zijn zonder luxe uit te stralen, de voorraden moeten altijd op peil zijn en product- en winkeldesign moeten deze eigenschappen onderstrepen.
Reacties 0