Merkartikelen in supermarkten leverden de afgelopen jaren steeds iets meer marktaandeel in op huismerken. Deze trend zet zich het komend decennium verder voort. Dat concluderen Rabobank, EFMI Business School en FoodService Instituut Nederland op basis van een gezamenlijke studie naar de toekomst van foodleveranciers in Nederland.
Volgens Marcel van Aalst, directeur onderzoek van EFMI Business School, groeit het marktaandeel van huismerken vanaf 2003 met een procentpunt per jaar. “Hoewel de huismerkgroei de komende periode wat zal afvlakken verwachten we dat het huismerkaandeel in 2020 ruim boven de dertig procent ligt.”
Vroeger ging de groei van huismerken ten koste van de B- en C-merken, maar nu die nagenoeg uit de supermarktschappen zijn verdwenen zullen het de A-merken zijn die de komende jaren onder druk staan, voorspelt Van Aalst. Ook ligt het gevaar op de loer dat A-merken terrein verliezen, omdat supermarkten zich meer zullen onderscheiden door hun assortimenten aan te passen of te verrijken met meer (koel)verse producten, gemaksproducten en non-food.
Die assortimentsontwikkeling gaat vooral ten koste van de 'traditionele' kruidenierswaren, zo stellen de onderzoekers. Houdbare kruidenierswaren zijn van oudsher het domein van de bekende A-merken.
Al met al zou het voortbestaan van een kwart van de huidige A-merken gevaar lopen. Deze A-merken hebben te weinig meerwaarde ten opzichte van huismerken. "Als deze merken er de komende jaren niet in slagen om die meerwaarde te realiseren, verliezen zij hun bestaansrecht en verdwijnen zij richting 2020 van de supermarktschappen", aldus Van Aalst.
Merkartikelfabrikanten zullen proberen aan de toenemende druk te ontsnappen door de komende periode fors te investeren in hun merken en assortimenten. De onderzoekers verwachten dat er een scherpere scheiding ontstaat tussen zogeheten 'superbrands' en gewone A-merken. Ook worden de komende jaren nieuwe A-merken.
Huismerk blijft terrein winnen op A-merk
Gepubliceerd op 25 maart 2009 om 00:00
Reacties 0