Lean Consumption vergemakkelijkt consumptie
Gepubliceerd op 23 maart 2005 om 00:00
Ondernemingen moeten de klant helpen met slimmer consumeren. Hoewel de prijzen van consumptiegoederen zijn gedaald en het aantal distributiekanalen en de kwaliteit en varieteit van de goederen zijn toegenomen, raakt de consument gefrustreerd in het consumeren door lange wachttijden, incompatibele applicaties, moeilijke keuzes en incompetente service desks en callcenters. Ondernemingen moeten de consument daarom helpen slim te consumeren (lean consumption). Retailers, leveranciers, dienstverleners en producenten zijn echter niet gewend om vanuit het standpunt van de consument te denken. Lean consumption vergt daarom een fundamentele verandering in het denken over de relatie tussen aanbieden en consumeren en de rol van de consument hierin. Het proces is hierin het sleutelbegrip: een aankoop is geen geisoleerde activiteit, maar een schakel in een keten van gebeurtenissen of denkpatronen. Lean consumption is gebaseerd op verschillende principes: 1) voor probleemoplossing bij de consument moeten producten en diensten niet alleen werken, maar ook samenwerken; 2) tijd is belangrijk voor de consument; 3) de klant moet precies krijgen wat hij wil, en waar en wanneer hij het wil en 4) de ondernemingen moet constant met oplossingen komen om de klant tijd en moeite te besparen.
Reacties 0