De reclamebelasting is de nieuwe melkkoe van gemeenten. Dit stelt de Raad Nederlandse Detailhandel (RND) in het woensdag verschenen jaarverslag. Gemeenten gebruiken de inkomsten van deze belasting om een aantal gemeentetaken of het onderhoud van een stadscentrum te financieren.
De RND, samen met de winkelraad van MKB-Nederland opgegaan in Detailhandel Nederland, constateert dat het aantal gemeenten dat een reclamebelasting invoert, in een jaar tijd met tachtig procent is gestegen. Zo'n vijftig gemeenten hebben inmiddels een belasting op reclameuitingen ingevoerd en de werkgeversorganisatie voor de detailhandel vreest dat dit het komende jaar nog fors zal toenemen.
Steeds meer winkeliers protesteren tegen de invoering van reclamebelasting, die in sommige gemeenten oploopt tot meer dan 5000 euro per winkel. ''Veel winkels zitten in de huidige economische situatie niet te wachten op een forse stijging van de lokale kosten'', aldus het jaarverslag. De werkgeversorganisatie pleit er dan ook voor deze belasting af te schaffen.
'Reclamebelasting massaal misbruikt'
Gepubliceerd op 24 juni 2009 om 00:00
Reacties 0