Door te investeren in zelfscanning en een beter supply chain management, blijft de Britse supermarktketen Sainsbury's hun rivalen voor tijdens recessie. De supermarktgigant is druk bezig zijn technologie nieuw leven in te blazen, variërend van winkels met zelfscankassa's tot het vervangen van de opslag- en aanlevertrajecten. Dat meldt Businessweek.
Op de winkelvloer zelf heeft Sainsbury's een nieuw zelfscansysteem geïntroduceerd. Dit stelt de consument in staat hun eigen boodschappen te scannen. De apparaten zijn dit jaar in zeventien bestaande en dertig nieuw te openen winkels te vinden.
De implementatie van het nieuwe bevoorraadingssysteem zorgt ervoor dat de winkel altijd genoeg producten op voorraad heeft. Informatie over de verkoop van de winkels wordt direct zichtbaar in het systeem waardoor de voorraadafdeling precies ziet welke productgroepen er aangevuld moeten worden.
Sainsbury's kondigde woensdag de omzetcijfers aan van het afgelopen half jaar. Deze vielen 7,1 procent hoger uit dan dezelfde periode in 2008.
Een andere nieuwe ontwikkeling is de persoonlijke kortingscoupon. Hiermee krijgen shoppers kortingen op producten die zij vaak kopen. Het systeem herkent producten die klanten aanschaffen en print bij het afrekenen kortingsbonnen uit om de klant aan te moedigen het product vaker te kopen. Printers die deze bonnen verzorgen zijn momenteel terug te vinden in honderd winkels. Aan het einde van de maand wil Sainsbury's dertienduizend van deze printers in 535 filialen hebben.
Technologie helpt Sainsbury's door recessie
Gepubliceerd op 15 oktober 2009 om 00:00
Reacties 0