De Britse retailer John Lewis is bezig met het integreren van zijn bricks- en clicks-informatiesystemen om zo een vollediger inzicht te krijgen in het koopgedrag van hun klanten. Het project zal in 2011 worden afgerond, zo meldt de Britse technologienieuwssite CIO.
John Lewis heeft meerdere kanalen waar zij consumenten bedienen - online, catalogus en winkels - maar zij legt de informatie die zij hieruit haalt apart vast. Robin Terrell, managing director bij John Lewis, realiseert zich dat de formule daardoor kansen mist. "Door informatie uit deze verschillende kanalen te integreren, kunnen we veel meer over het koopgedrag van klanten te weten komen. Bovendien kunnen we bepaalde trends zo sneller signaleren."
Het realiseren van een eenduidig beeld van het koopgedrag betekent volgens Terrell flinke veranderingen in de technologische infrastructuur van de formule. “We staan voor een periode waarin veel moet gebeuren. Dit is voor ons het grootste technologische project tot nu toe.” De softwareontwikkeling doet de formule zelf.
Peter Fitzgerald, directeur retail bij Google UK, beaamt de visie van Terrell. “Het is van groot belang dat retailers een eenduidig beeld krijgen van het koopgedrag van hun klanten. De gebundelde analyse van klantendata helpt retailers nauwkeuriger in te spelen op het gedrag van hun klanten. Uiteindelijk zal dit de verkopen een stimulans geven.”
Fitzgerald zegt dat de VS wat deze ontwikkeling betreft voorop loopt. “Amerikaanse retailers zijn al een stuk verder met het bundelen van klantinformatie.”
John Lewis integreert informatiesystemen
Gepubliceerd op 16 oktober 2009 om 00:00
Reacties 0