Winkelen op buitenlandse websites verloopt niet altijd even vlekkeloos. Consumenten lopen tegen diverse hindernissen aan als ze online iets willen bestellen. Dit blijkt uit het donderdag gepubliceerde Mystery shopping-onderzoek dat in opdracht van de Europese Commissie is uitgevoerd.
Vooral beperkingen bij de registratie, het transport en de betaling kan de koper opbreken. Voor landen als Cyprus, Malta, Luxemburg en Litouwen zorgt dit bijvoorbeeld voor een beperking in het aanbod, blijkt uit het onderzoek. Op buitenlandse websites was het vaak niet mogelijk een van deze landen te selecteren in het registratieformulier.
Aan het onderzoek deden 'mystery shoppers' in alle 27 lidstaten van de Europese Unie mee. Hun boodschappenlijst bestond uit honderd verschillende producten, waaronder boeken, sportartikelen, beeldschermen, horloges, jassen en een koelkast.
De Nederlandse deelnemers vonden voor de honderd producten 705 aanbiedingen, waarvan 205 op Nederlandse websites en vijfhonderd op buitenlandse. Voor 31 procent van de producten vonden de Nederlandse internetklanten uitsluitend aanbiedingen in het buitenland. Een relatief groot aanbod in eigen land vonden de shoppers ook in Frankrijk, Duitsland, Zweden en Groot-Brittannië.
Problemen met shoppen op buitenlandse websites
Gepubliceerd op 22 oktober 2009 om 00:00
Reacties 0