Sterke verandering in koopgedrag

Kopen via internet neemt sterk toe, biologisch vlees wordt steeds populairder en het imago van Albert Heijn als dure supermarkt is ondanks de prijzenoorlog ongewijzigd. Dat zijn de belangrijkste uitkomsten van een onderzoek naar de jongste ontwikkelingen in de detailhandel in Nederland van bureau Trendbox. De resultaten van het onderzoek werden vorige week gepresenteerd op het congres ‘What’s going on in retailing?!’. Goos Eilander, directeur van Trendbox, noemt de stijging van biologisch vlees opmerkelijk. “De totale vleesomzet is licht gedaald. Desondanks is het aandeel biologisch toegenomen van 1,4 procent in 2002 naar 2,3 procent in 2004.” Volgens Eilander toont deze verandering aan dat mensen handelen naar wat ze weten en vinden. “Veranderingen gaan gefaseerd. Eerst moet de kennis er zijn, dan vormt men zich een mening en vervolgens wordt het gedrag aangepast”, aldus Eilander. Zo ook bij het doen van boodschappen vanuit huis. Dat stijgt volgens Eilander binnen tien jaar van de 1,5 procent van nu naar boven de 10 procent. “Mensen vinden boodschappen doen minder leuk omdat ze niet in de verleiding willen worden gebracht meer te kopen dan ze daadwerkelijk kunnen. Internet helpt deze prijsbewuster wordende consument”, zegt de directeur van Trendbox. Volgens het onderzoek van Trendbox heeft Albert Heijn zich niet kunnen ontdoen van zijn imago als dure supermarkt. Uit de steekproef blijkt dat de consument de supermarkt weer de duurste winkel in de branche vindt, duurder dan Super de Boer en de Konmar.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!