Britten grootste online kopersgroep
Gepubliceerd op 19 april 2005 om 00:00
Britten kopen van alle Europeanen de meeste artikelen online. Dit blijkt uit een onderzoek van de European Interactive Advertising Association (EIAA). 30 Procent van de Britse consumenten heeft in 2004 meer dan 16 artikelen online kocht. Het Europese gemiddelde lag in diezelfde periode op 19 procent. Een kwart van de Britten gaf online ook meer dan £ 1000 uit, tegenover slechts 15 procent van de overige Europeanen. Driekwart van die aankopen werd met een creditcard betaald. Gebruiksgemak en snelheid waren de meest genoemde redenen om online iets aan te schaffen. Bij film- en theatertickets, evenals bij reizen en muziek, leidt het opzoeken van online informatie ook tot online kopen. Toch gebruikt nog ruim een derde van de internetgebruikers het net alleen voor informatie en koopt daarna offline. De Zweedse consumenten staan met hun online koopgedrag op de tweede plek. 36 Procent van de mannelijke shoppers tussen de 15 en 34 had meer dan 16 artikelen online aangeschaft, tegenover 28 procent van de vrouwelijke internetters in dezelfde leeftijdscategorie. Andere onderzoeksresultaten: • 96% van de consumenten was tevreden met hun online shoppingervaring; • 49% daarvan had meer vertrouwen in het online koopproces dan in 2003; • 75% zag het gemak van online kopen als grootste voordeel, 65% noemde snelheid; • Meer dan de helft noemde de verscheidenheid aan producten online als voordeel; • 85% daarvan doet na het zoeken naar muziek op internet ook een online aankoop; • 4 op de 5 respondenten doet na het zoeken naar een reis op internet ook online een aankoop; De EIAA ondervroeg 7000 mensen in Groot Brittannië, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië, Scandinavië, België en Nederland.
Reacties 0